Коли ви в чомусь не впевнені і хочете щось уточнити або отримати підтвердження своїх слів, ви ставите такі питання:
«Ми підемо в кіно, чи не так? Вона студентка, чи не так? Ти не відправив документи, чи не так?»
Саме для таких випадків в англійській мові існує особливий вид питань – розділові запитання (англ. tag questions) або питання «з хвостиком» .
Використовуючи такі питання, ви надаєте своїй промові легкість і невимушеність, адже за допомогою них ви висловлюєте безліч емоцій: ввічливість, іронію, сумнів, здивування, незадоволення.
Я підготувала для вас статтю, де по кроках пояснюю, як їх треба правильно ставити.
У статті ви дізнаєтеся:
- Що таке розділовий питання
- Як поставити розділовий питання “з хвостиком”
- Питання “з хвостиком” з допоміжними дієсловами
- Питання “з хвостиком” з модальними дієсловами
- Питання “з хвостиком” з дієсловом to be
- Нюанси при побудові розділових питань
Що таке розділовий питання хвостиком?
Розділовий питання ( або tag question) називається так, тому що складається з 2-х частин, розділених комою: основної частини і “хвостика”.
Цей вид питання також називають «питання з хвостиком» («хвостиком» є наша друга частина).
Таке питання може виражати сумнів, здивування, невдоволення, ввічливість, іронію чи бажання отримати підтвердження чого-небудь.
Як поставити розділовий питання «з хвостиком»?
Перша частина питання виглядає як звичайне пропозицію, і вона може бути:
- стверджувальній (Він працює тут)
- негативною (Він не працює тут)
Друга частина – «хвостик» є коротким питанням. На російську мову його ми перекладаємо, як «не так» / «правда». Саме цей хвостик і висловлює сумнів.
Хвостик змінюється в залежності від того, якою була перша частина речення.
Якщо перша частина ствердна, то хвостик буде містити заперечення. Якщо ж перша частина містить заперечення, то хвостик, навпаки, буде ствердною.
«Хвостик» в таких питання складається з 2-х частин:
- допоміжного дієслова, модального дієслова або дієслова to be (залежить від того, що було використано в першій частині)
- дійової особи (я, ти, він, вона, вони, воно, ми, ви), використовуваного в першій частині.
Давайте розглянемо, як правильно побудувати такі пропозиції.
Як побудувати розділовий питання з допоміжними дієсловами
Допоміжні дієслова – це слова, які не перекладаються, а лише виконують роль покажчиків.
Вони допомагають нам визначити:
- Час відбувається (теперішнє, майбутнє, минуле);
- Кількість діючих осіб (багато чи один).
Докладно про допоміжних дієсловах читайте в цій статті.
Кожне час в англійській мові має свій допоміжний дієслово (do/does, have/has, did, had, will).
Складність побудови tag question (розділового питання) полягає в тому, що потрібно добре розбиратися в англійських часи, щоб правильно скласти другу частину питання.
Як побудувати «хвостик» для стверджувальних пропозицій
Головне запам’ятати: якщо в першій частині стверджувальне пропозицію, то у другій ставиться заперечення.
Схема утворення таких пропозицій буде наступною:
Стверджувальне пропозицію + допоміжний дієслово + not + дійова особа?
Перша частина – стверджувальне пропозицію. Друга містить допоміжний дієслово з часткою not і дійова особа. Давайте розберемо приклад.
Стверджувальне пропозицію:
He English studies.
Він вивчає англійську.
Щоб додати правильний «хвостик», ми визначаємо час. У реченні йдеться про регулярному дії, отже, тут використовується час Present Simple (Простий даний). В цьому часі допоміжним дієсловом для he (він) є does.
Так як у першій частині у нас затвердження, у другій потрібно поставити заперечення. Для цього ми додаємо not до нашого допоміжного дієслова does: does not (doesn’t).
Дійова особа залишається таким же, як у першій частині.
He English studies, he doesn’t?
Він вивчає англійську, чи не так?
Давайте розглянемо приклади таких пропозицій для 3-х простих часів.
Час (допоміжний дієслово) | Стверджувальне пропозицію | Розділовий питання | |
Present Simple (do/does) |
They go to work. She likes to dance. |
They go to work, don’t they? She likes to dance, she doesn’t? |
|
Past Simple (did) |
They married last year. He moved.
|
They married last year, didn’t they? He moved, he didn’t?
|
|
Future Simple (will) |
He will call you back. We will win. |
He will call you back, will not (won’t) he? We will win, will not (won’t) we? |
Детальніше про ці часи можете прочитати в наступних статтях:
Present Simple Tense – просте даний час
Simple Tense – простий минулий час
Future Simple Tense – простий майбутній час
А зараз давайте розглянемо, як побудувати «хвостик», якщо перша частина негативна.
Як побудувати «хвостик» для негативних пропозицій
Якщо пропозиція від’ємне, то в другій частині ставиться твердження. В цьому випадку не потрібно додавати частку not в нашому «хвостику».
Схема утворення питання буде такою:
Негативне пропозицію + допоміжний дієслово + дійова особа?
Насправді, коли в першій частині негативне пропозицію, побудувати хвостик дуже легко.
Адже заперечення у першій частині вже утворено за допомогою допоміжного дієслова і частки not. Отже, вам не потрібно думати, який допоміжний дієслово використовувати «хвостику», просто прибираємо частку not і використовуємо цей же допоміжний дієслово у 2-ї частини. Також ми беремо дійова особа з першої частини.
Наприклад, у нас є від’ємне пропозицію:
They don’t like to read.
Вони не люблять читати.
У «хвостик» ми беремо допоміжний дієслово do без частки not і дійова особа they:
They don’t like to read, do they?
Вони не люблять читати, чи не так?
Давайте розглянемо ще кілька прикладів.
Негативне пропозицію | Розділовий питання |
She doesn’t drink coffee. |
She doesn’t drink coffee, does she? |
They didn’t work last summer. |
They didn’t work last summer, did they? |
We will not meet with you. |
We will not meet with you, we will? |
Як побудувати розділовий питання з модальними дієсловами
Модальні дієслова не вказують дію (йти, читати, вивчати), а показують відношення до цих дій (повинен йти, можу читати, вивчати).
Якщо в реченні є модальне дієслово, нам не потрібно використовувати допоміжний.
Як побудувати «хвостик» для стверджувальних пропозицій
Якщо перша частина ствердна, схема побудови розділового питання буде такою:
Стверджувальне пропозицію + модальне дієслово + not + дійова особа?
Друга частина такої пропозиції містить той же модальне дієслово, який використовувався в першій частині, тільки до нього ми додаємо not. Давайте розглянемо приклад:
He can swim.
Він може плавати.
Для утворення хвостика беремо модальне дієслово can, додаємо в нього негативну частку not. Також беремо дійова особа he з першої частини.
He can swim, he can’t?
Він може плавати, чи не так?
Давайте розглянемо ще кілька прикладів.
Стверджувальне пропозицію | Розділовий питання |
They should ask you. |
They should ask you shouldn’t they? |
She can run fast. |
She can run fast, she can’t? |
We may take it. |
We may take it, mayn’t we? |
Як побудувати «хвостик» для негативних пропозицій
Якщо перша частина негативна, то схема утворення розділового питання з модальними дієсловами буде наступною:
Негативне пропозицію + модальне дієслово + дійова особа?
В наш «хвостик» ми беремо модальне дієслово і дійова особа з першої частини.
Наприклад:
She can’t dance.
Вона не може танцювати.
У другу частину беремо модальне дієслово can і дійова особа she.
She can’t dance, she can?
Вона не може танцювати, чи не так?
Ось ще кілька прикладів:
Негативне пропозицію | Розділовий питання |
She should not go alone. |
She should not go alone, she should? |
They couldn’t leave a lesson. |
They couldn’t leave a lesson, they could? |
He mightn’t agree. |
He mightn’t agree, he might? |
Як побудувати розділовий питання з дієсловом to be
Також в англійській мові є особливий вид дієслова – дієслово to be. Його ми використовуємо, коли говоримо, що хтось:
- Знаходиться десь (в парку)
- Є кимось (Вона медсестра)
- Є якимось (Кіт сірий)
Залежно від часу, в якому ми використовуємо цей дієслово, він змінює свою форму:
- В теперішньому часі – am, are, is
- У минулому часі – was, were
- В майбутньому часі – will be
Як побудувати «хвостик» для стверджувальних пропозицій
Схема утворення розділового питання з дієсловом to be, якщо перша частина ствердна, виглядає так:
Стверджувальне пропозицію + дієслово to be + not + дійова особа?
У другій частині ми ставимо дієслово to be, у тому часу, в якому він був у першій частині, і додаємо до нього not. Також беремо дійова особа з першої частини.
Наприклад, у нас є стверджувальне пропозицію:
He is a doctor.
Він лікар.
У «хвостик» ми беремо наш to be – is і додаємо до нього not, також беремо дійова особа – he
He is a doctor, isn’t he?
Він лікар, чи не так?
Давайте розглянемо ще кілька прикладів:
Стверджувальне пропозицію | Розділовий питання |
She is a student. |
She is a student, isn’t she? |
They were at work. |
They were at work, weren’t they? |
She will be angry. |
She will be angry, won’t she? |
А зараз давайте розглянемо, як побудувати «хвостик», якщо перша частина негативна.
Як побудувати «хвостик» для негативних пропозицій
Схема утворення розділового питання, якщо в першій частині заперечення:
Негативне пропозицію + дієслово to be + дійова особа?
У другій частині ми використовуємо дієслово to be та дійова особа з першої частини.
Наприклад:
You aren’t at school.
Ти не в школі.
Щоб побудувати «хвостик» беремо you are і з першої частини:
You aren’t at school, are you?
Ти не в школі, чи не так?
Ось ще кілька прикладів:
Негативне пропозицію | Розділовий питання |
They are not tired. |
They are not tired, are they? |
He was not rich. |
He was not rich, was he? |
They were not friends. |
They were not friends, were they? |
Нюанси при побудові розділового питання
1. Зверніть увагу. Навіть якщо в першій частині йде конкретне дійова особа (мої друзі, його дівчина, її син), то в другій частині вони змінюються на короткі: вони, вона, воно.
Неправильно:
Her son went to school yesterday, didn’t her son?
Її син ходив у школу вчора, чи не так?
Правильно:
Her son went to school yesterday, didn’t he?
Її син ходив у школу вчора, чи не так?
2. Після слів everyone, someone, anyone у хвостику використовується they
Everyone can do it, they can’t?
Кожен може зробити це, чи не так?
3. Якщо в першій частині в позитивному реченні стоїть I am, то в другій частині замість am ми ставимо are і додаємо частку not
Неправильно:
I am beautiful, I am not?
Я красива, чи не так?
Правильно:
I am beautiful, aren’t I?
Я красива, чи не так?
4. В англійській мові є слова, значення яких негативне:
- never – ніколи
- rarely – рідко
- seldom – рідко
- hardly – навряд чи
- barely – ледь
- nothing – нічого
- nobody – ніхто
Такі слова з-за свого від’ємного значення змінюють сенс ствердної пропозиції в негативний (хоча у нас немає частки not у реченні). Тому в хвостику ми не ставимо частку not.
Не правильно:
They never go to the club, don’t they?
Вони ніколи не ходили в клуб, чи не так?
Правильно:
They never go to the club, do they?
Вони ніколи не ходили в клуб, чи не так?
От і все. Обов’язково пишіть запитання в коментарях під статтею, якщо вам щось незрозуміло.
А тепер давайте перейдемо до практики.
Завдання на закріплення
Перекладіть наступні речення на англійську мову:
1. Вона розумна, чи не так?
2. Вони не їдять м’ясо, чи не так?
3. Ти дивився цей фільм, чи не так?
4. Ми можемо почекати тут, чи не так?
5. Він буде купувати нову машину, чи не так?
6. Її донька не працює тут, чи не так?
7. Вона нічого не купила, чи не так?
8. Він може говорити по-англійськи, чи не так?
Свої відповіді залишайте в коментарях під статтею.