Black Friday: the busiest shopping day in the USA

black friday: the busiest shopping day in the usa2 Black Friday: the busiest shopping day in the USA

Американці, відомі всьому світу своїм особливим підходом до продажу і реклами. Вони рекламують, купують і продають все. Шопінг – невід’ємна частина американської культури. Четверта п’ятниця листопада відома під назвою Black Friday: день початку Різдвяних розпродажів. Чорна п’ятниця – прекрасний приклад того, яку роль в житті звичайного американця грає шопінг.

Сьогодні саме цей день, четверта п’ятниця листопада, а це означає, що десь в далекій Америці натовпу покупців вже осаджують супермаркети (supermarket), універмаги (department store) і магазини електроніки (electronics shop). Ще б, тільки сьогодні у них є можливість придбати різні товари із шаленими знижками (massive / huge / big sales)!

Історія виникнення

black friday: the busiest shopping day in the usa3 Black Friday: the busiest shopping day in the USAЩе на початку минулого століття великі універмаги Америки (такі як macy’s) почали влаштовувати паради після Дня Подяки (Thanksgiving Day). У цих парадах брав участь різдвяний персонаж Санта Клаус та інші популярні герої.

Природно, ці паради були ні чим іншим, як масштабними і яскравими рекламними кампаніями (advertising campaigns), єдиною метою яких було заманити покупців (entice shoppers) в магазини після закінчення параду.

Згодом створилася своєрідна традиція – починати різдвяні розпродажі (Christmas Sales) після Дня Подяки. Спочатку святкувався День Подяки в останній четвер місяця, як це було затверджено ще президентом Лінкольном. Але кілька разів в листопаді випадало п’ять четвергів, відповідно розпродажі починалися набагато пізніше: 30 листопада або навіть першого грудня, залишаючи покупцям менше часу скупитися перед Різдвом, а продавцям – збільшити свої капітали (to make a big profit).

Виникла проблема національного масштабу: з одного боку, всі хотіли мати не менше 25 днів розпродажів, а з іншого – ніхто не хотів порушувати традицію, тому що яскраві рекламні кампанії чудово вписувалися в контекст Дня Подяки.

Винахідливі американські продавці (retailers) звернулися з цією проблемою до самого президента, довівши тим самим, що американська культура здебільшого базується на рекламі (advertising) і споживанні (consumerism). Президент Рузвельт пішов їм назустріч і з 1939 року День Подяки стали святкувати в четвертий (а не в останній четвер листопада.

Чому п’ятниця чорна, а не червона?

Довгий час п’ятниця після Дня Подяки не мала офіційної назви, а просто вважалася офіційним днем почав розпродажів.

black friday: the busiest shopping day in the usa4 Black Friday: the busiest shopping day in the USAОднак у середині 60-х років минулого століття п’ятниця вперше була названа “чорною”. Це сталося у Філадельфії, де з-за великої кількості автомобілів та пішоходів на вулицях, рух було практично повністю паралізовано. Таку назву було придумано не продавцями, а поліцейськими, які не могли впоратися з пробками (traffic jams) і заторами (congestion) на дорогах Філадельфії.

Продавцям було не на руку, що день, коли вони уявляють свої знижки (introduce the discounts) і виставляють на продаж різні товари за зниженими цінами (put items on sale), асоціюється в свідомості людей з чимось негативним, тому була вигадана нова версія походження назви.

Ця версія ґрунтується на історії ведення бухгалтерського справи (accounting). В минулому, всі записи велися від руки (keeping records by hand) в особливих бухгалтерських книгах (account book). Дані про прибуток (profit) записували чорним чорнилом (in the black), а дані про збитки (loss) – червоними (in the red). П’ятниця після Дня Подяки приносила колосальний прибуток магазинах, тобто вони були in the black, тому її назвали “чорною”, а не “червоною”.

Що відбувається в Чорну п’ятницю?

black friday: the busiest shopping day in the usa5 Black Friday: the busiest shopping day in the USAЗадовго до самої Чорної п’ятниці деякі магазини починають знайомити покупців зі спеціальними пропозиціями (special offers), знижками (discounts), ніж заздалегідь створюють підвищений інтерес і галас (to create buzz). Інтернет повний реклами товарів за зниженими цінами (online specials), тому що магазини знижують ціни на всі (to slash prices/ knock off prices). В Чорну п’ятницю можливо зробити покупку зі знижкою до 80 %.

Ряд магазинів дотримуються іншої стратегії: вони представляють свої пропозиції і ціни напередодні Чорної п’ятниці, попередньо ознайомившись з цінами конкурентів. Це і приваблює натовпи покупців (to draw customers), що бажають отримати заповітний товар (coveted item) за найнижчою ціною (rock-bottom price).

black friday: the busiest shopping day in the usa6 Black Friday: the busiest shopping day in the USA

Настирлива реклама (hype) працює і в четверту п’ятницю листопада, багато американців беруть вихідний (to take a day-off), щоб провести його в пошуку вигідних покупок (bargain hunting). Вже після вечері Дня Подяки вони складають свій “маршрут” (shopping route). Виняток становлять працівники торгівлі, так як для них це дуже важкий і відповідальний день.

Багато магазини відкриваються в 4-5 ранку, але люди займають черги (to take your place in the queue) ще з вечора.

Особливою популярністю в Чорну п’ятницю користується електроніка та іграшки, вони розпродаються найшвидше (to sell out). Також пропонують залишки товарів із Дня Подяки (Thanksgiving leftovers). Ціни на деякі товари настільки занижені, що вони продаються в збиток магазину (loss leaders). Але продавці йдуть на це, в надії що покупець, залучений дешевим товаром, купить щось більш дороге. В Чорну п’ятницю ціна на товар може змінюватися, деякі ціни діють в певний час дня (doorbuster deals).

black friday: the busiest shopping day in the usa7 Black Friday: the busiest shopping day in the USA

У роздрібних магазинах відбувається хаос. Люди навіть вдаються до насильства, щоб отримати бажану річ. Бійки, образи, погрози – звичні характеристики Чорної п’ятниці. Відомо навіть про зіткнення з летальним результатом. Наприклад, подія в 2008 році, коли рішуче налаштовані покупці атакували працівника магазину і забили його до смерті.

Мало хто йде з магазинів з порожніми руками (empty-handed) у цей день. Досвідчені покупці примудряються зробити всі покупки до Різдва за один день, заощадивши при цьому купу грошей (to save a lot of money).

black friday: the busiest shopping day in the usa8 Black Friday: the busiest shopping day in the USAВ останні роки розпродажі перемістилися в Інтернет. Найбільш ледачі покупці роблять свій шопінг онлайн (to shop online) і дуже задоволені цим, так як їм не доводиться рано прокидатися (а то й ночувати під дверима магазину), протискуватися крізь натовп (to сгиѕһ through the crowd).

На форумах покупці скаржаться, що товари, в поспіху (in a hurry) придбані в Чорну п’ятницю, не відрізняються якістю (low-quality goods), швидко ламаються і служать недовго. Але навіть якщо телевізор виходить з ладу через тиждень, американець задоволений тим, що йому вдалося здійснити покупку за вигідною ціною (at a bargain price).

Хочете першими дізнаватися про оновлення на нашому сайті? Підписуйтесь на нашу розсилку і стежте за нашими новинами Вконтакте, Instagram і Facebook!

Сподобалася стаття? Поділитися з друзями: