Конспектування на TOEFL. Note-taking for the TOEFL.

konspektirovanie na toefl  note taking for the toefl 13 Конспектування на TOEFL. Note taking for the TOEFL.

Test of English as a Foreign Language або TOEFL відрізняється від багатьох інших іспитів тим, що в трьох з чотирьох частин іспиту вам доведеться використовувати навички конспектування. Пощастило, якщо у вас феноменальна пам’ять, і ви дослівно запам’ятовуєте почуту лекцію чи бесіду. Але у більшості з нас пам’ять стандартна, схильна до забування, плюс стрес на іспиті. Вам належить почути і обробити стільки інформації, що навичка ефективного конспектування просто необхідний. У цій статті ми розглянемо основні принципи конспектування, і ці знання неодмінно знадобляться для успішної здачі TOEFL.

Де вам може знадобитися конспектування?

Як вже було сказано, в трьох з чотирьох частин тесту бажано робити нотатки. Всі питання частині Listening увазі конспектування. У Speaking і Writing Integrated, де вам пропонується прочитати текст або прослухати аудіо запис на задану тему, теж не обійтися без конспектування.

Крім того, деякі примудряються записувати під час читання. Для підготовки до відповіді в секціях Speaking Independent і Integrated корисно накидати план для відповіді. Звичайно, для якісного Writing теж знадобляться тези. Так що не варто недооцінювати навички конспектування або nоte-taking, як його називають англійською.

Само собою зрозуміло, лише прочитавши статтю, ви не навчитеся конспектувати, але я дам вам кілька корисних рекомендацій, які необхідно буде відпрацювати на практиці.

1. Забезпечте собі простір для записів.

Перед початком тесту вам запропонують папір і ручку (або олівець). Те, що тест здається в інтернет-форматі, не означає, що вам не доведеться нічого записувати. За стандартами тіста, видається три аркуша паперу, так що будьте економні, тому що ваші позначки можуть зайняти більше, ніж вам здається. У середньому, конспект однієї лекції займає близько листа A4. Коли ви конспектуєте за лектором або записуєте основні деталі бесіди, ваші думки повинні бути тільки про інформацію. Ви ні в якому разі не повинні думати, як заощадити простір на папері і залишити більше місця. Не “слепляйте” свої записи, не намагайтеся писати дрібним почерком, якщо зазвичай пишете крупно. Всі ці деталі відволікають вашу увагу від слухання і значно знижують концентрацію уваги. У той же час, якщо місце для записів вичерпається в самому розпалі тіста, це буде дуже сумно, так як може постраждати ваш результат. На TOEFL діє таке правило: у вас на руках може бути тільки три аркуші паперу. Якщо вам потрібно ще, то у вас забирають списані три і обмінюють на чисті. Тому постарайтесб вмістити всі записи по Listening, а перед Speaking ви зможете замінити папір.

2. Нова думка – новий рядок.

Пам’ятайте про те, що вам потрібно не тільки записати інформацію, але і розшифрувати її потім, тому не забувайте залишати міжрядковий інтервал і нові думки писати з нового рядка. Зрозуміти, що одна думка закінчилася, а нова почалася, вам допоможуть паузи інтонація мовця. Використовуйте нумерацію, виділення пунктів, і ніколи не пишіть все суцільним текстом. В крайньому випадку, ставте межу між двома ідеями.

3. Не записуйте цілі слова і речення.

Мабуть, найбільш поширена помилка – писати слова повністю, замість того, щоб скорочувати їх. Особливо це стосується довгих слів і термінів.
Якщо ви звикли записувати слова повністю, вам буде важко перевчатися. Тому перед іспитом потренуйтеся записувати слова. Скорочувати можна трьома способами:

1. Пишете тільки початок слова:
important – imp
imformation – inf
impressionism – impr

2. Пишете початок слова і останню букву (щоб можна було визначити, яка частина мови):
photography – photo-y
photographer – photo-r
different – diff-t
difference – diff-ce

3. Записуєте тільки приголосні букви:
homework – hw
management – mngmnt
process – prcss

Слова вимовляються набагато швидше, ніж ви пишете, тому скорочення заощадить ваш час. Не заморачивайтесь з приводу спеллінга в конспекті, ніхто не буде перевіряти на оцінку. Ваші скорочення повинні бути зрозумілі тільки вам. Щоб потренуватися, візьміть підручник типу Check Your Vocabulary for the TOEFL і попросіть кого-небудь швидко читати слова. Ваше завдання буде скорочено їх записувати, а після розібратися, що ви написали. Так ви зможете визначити, який спосіб скорочення слів найкраще підходить вам.
Не записуйте службові слова замінюйте дієслово to be на тире. Наприклад:
The writer was born in 1940. – Wr born 1940.
The management process was very effective in 1990. – Mngmnt proc – effect 1990.

Намагайтеся не писати прийменники, але іноді вони можуть бути принципово важливими. Наприклад, коли хтось пояснює дорогу, або описується яке-небудь місце, даються інструкції, то прийменники відіграють важливу роль. Артиклі не пишіть ніколи, вони точно не знадобляться.

4. Використовуйте символи.

Символи та спеціальні універсальні скорочення можуть прискорити і полегшити процес конспектування. Ви можете скористатися цією таблицею символів або розробити свою власну. В процесі у вас можуть народитися власні символи та скорочення. Наприклад, P – professor, S – student, Col – college. Потрібно значний час присвятити тренуванню і відпрацювання написання конспектів з символами. Тільки уявіть собі, наскільки це заощадить ваш час на записи і дозволить вам сконцентруватися на слуханні.

+

plus, with, included

minus, without

=

equals, is the same as, results in

?

does not equal, is not the same as, does not result in

?

is approximately equal to, is similar to

<

is less than, is smaller than

>

is greater than, is larger than

?

increase, rise, growth

?

decrease, fall, shrinkage

?

as a result, resulting in

?

leads on to, produces, causes

x

no, not, incorrect

?

uncertain, possibly, question

?

yes, correct

c.

approximately, roughly, about (скорочення від латинського “circa’)

e.g

for example

etc.

and so on

w/

with

w/o

without

5. Зосередьтеся на числах.

Умовно всі питання в Listening можна поділити на питання на загальне розуміння і ті питання, які перевіряють вашу увагу до деталей прослуханого і навички конспектування. Про емоції і настрої ви можете здогадатися по тону мовця, і це не потрібно записувати на папір. Загальну картину ви можете зрозуміти в процесі прослуховування, або, в крайньому разі, зробити вибір методом виключення, то числові дані “зі стелі” взяти не вдасться, тому вони всі повинні бути у вас в конспекті. Дуже важливо зафіксувати дату, час, кількість чого-небудь, площа, висота, результати досліджень і так далі. Для записів такого роду вам теж знадобляться скорочення.

C

century

K або k

a thousand

m

a million

a.m

час від півночі до полудня

p.m

час від півдня до півночі

Не забувайте скорочувати назви місяців, днів тижня. Як тільки ви чуєте яке-небудь число – записуйте його, але не забудьте вказати, до чого саме воно відноситься. У лекціях неодмінно будуть числа. У бесідах зазвичай домовляються про терміни виконання завдань, призначають розклад, обговорюють ціни. Будьте уважні, ці дані можуть принести вам бали за правильні відповіді.

6. Оформляйте свій конспект.

Дуже важливо зрозуміти організацію уривка, який ви слухаєте. У лекціях завжди дається інформація про те, що буде розглядатися: стадії процесу, проблеми та їх вирішення, види чого-небудь, підходи, біографічні дані і так далі. Наприклад, на початку лекції професор може сказати: “В цьому періоді чотири етапи, які ми обговоримо” або “Ми розглянемо три види риб”. Чуючи ці підказки, ділите свій лист на кілька частин. Якщо описує який-небудь процес, і професор каже, що в ньому кілька стадій, знайте, що вам належить записати інформацію про кожну з них і ви вже наперед знаєте, скільки смислових частин буде включати ваш конспект. Деякі студенти використовують нумерацію, комусь зручніше оформляти записи у вигляді схеми зі стрілками.
У бесідах часто порівнюють і описують явища, місця, послуги, курси, альтернативи вибору. Подбайте про те, щоб кожен пункт був записаний окремо. Підкреслюйте ключові слова. Наприклад, конспект бесіди, в якій порівнюють два курсу, може виглядати так:

Chemistry

more diffic
3 lectures a week
P Smith

buy textb

Biology

bett eqpm

P Jones – good

morning lect

lab Fri 3 p.m

Конспектуючи бесіди, можна також ділити аркуш на дві колонки і в кожній колонці записувати, що говорить кожен учасник, як реагує на слова співрозмовника, які питання хто задає.

7. Використовувати рідну мову і пишіть, як чуєте.

Так-так, ви не помилилися, я закликаю вас використовувати рідну мову в конспекті. Я, звичайно, не маю на увазі, що весь конспект повинен бути написаний російською. Але іноді легше записати одне слово російською, ніж ціле речення англійською. Багато учні зізнаються, що коли звучить незнайоме назва або ім’я (наприклад, італійська назва картини епохи Відродження або давня назва віддаленого острова в Індійському Океані), вони витрачають кілька дорогоцінних секунд, щоб визначитися зі спеллингом, щоб “правильно” записати цю назву. Але як ви можете без помилок записати назву того, про що перший раз чуєте? В цій ситуації я вам рекомендую записати те, що чуєте, нехай навіть російською. Якщо це ім’я чи назва попадеться вам у питанні, ви зможете його ідентифікувати. Ще раз нагадаю вам, що конспект не оцінюється, тому не має значення, що ви там пишете, головне – щоб він допоміг вам правильно відповісти на питання тесту.

8. Фільтруйте інформацію.

Часто студенти, які натреновані вести конспект швидко за допомогою скорочень, намагаючись не пропустити нічого важливого, пишуть все підряд. Це неефективний спосіб. Концентруючись на тому, щоб записати якомога більше і потім читати свої записи, як tapescript, ви можете випускати з уваги тон, інтонацію і інші, не менш суттєві деталі. Записуйте тільки те, що ви не можете запам’ятати! Зосередьтеся на дієсловах, іменників і прикметників. Записувати все, що ви чуєте, не має сенсу. Намагайтеся вловлювати зв’язок між подіями і явищами, і стежити за паузами та інтонацією мовця. Іноді фраза, яка здалася вам незначною і ви пропустили її повз вуха, може бути ключовою в якому-небудь питанні. Наприклад, питання, який професор задає студентам на початку лекції. Записувати його не потрібно, але ви повинні збагнути, навіщо питання було задано. Чи жарт одного з співрозмовників. Якщо ви її напишете, це нічого вам не дасть, а от якщо ви звернете увагу на реакцію і контекст, то буде набагато краще.

9. Тренуйтеся!

Існує безліч посібників, які спеціально розроблені для розвитку навички конспектування. Уривки даються маленькими порціями, пропонується конспектувати, після чого звіряти з прикладом. Такі підручники корисні на початкових етапах підготовки до TOEFL, і дійсно сприяють поліпшенню навичок слухання. Але тим, чий рівень вище, ці посібники можуть здатися нудними і занадто простими. Тому брати матеріали для практики потрібно з Practice Tests або в інтернеті. Є сайти, де подано тестові завдання Listening, які можна пройти безкоштовно і дізнатися свій результат. Для практики написання конспектів рекомендую ресурс http://www.english-test.net/toefl/listening/, який пропонує 50 лекцій і 50 бесід з питаннями.

Отже, вперед, друзі: слухати, конспектувати, виробляти корисні навички! Успіхів вам у підготовці і відмінних результатів на іспиті!

А якщо вам потрібна допомога у підготовці до TOEFL – спробуйте англійська по скайп з нашими професійними викладачами!

Сподобалася стаття? Поділитися з друзями:
Вчити англійську: Англійська мова онлайн