Скам’янілих Errors

fossilised errors29 Скамянілих Errors

Буває, що неправильно завчені колись давно слова переслідують нас у мовленні, практично неможливо від них позбутися.
Викладачі називають помилки такого роду fossilized errors, від дієслова to fossil — ‘каменеть’. Особливість цього типу помилок в тому, що вони настільки відкладаються в пам’яті і доводяться до автоматизму, що, навіть якщо учень розуміє, що він допускає помилку, він повторює її знову і знову. Тому такі помилки можна назвати “завченими”. Цим термоном (хоча і не зовсім науковим) я і буду оперувати в цій статті.

Звідки насправді з’являються завчені помилки?

Дуже часто учні намагаються виправдати свої помилки: “А нас так в школі вчили” або “Це мені вчителька сказала” або “Наш викладач так завжди говорить“.

Дійсно, у багатьох, хто приходить до нас займатися, помилки тягнуться своїми коренями у щасливе дитинство, а точніше до шкільних уроків англійської мови. У шкільного вчителя майже ніколи не вистачає часу виправити кожного, і якщо дитина завчив неправильно, багато вчителів вважають за краще не звертати на це уваги. Виходить, на згадку про школу у дітей залишається цілий набір завчених помилок.

Завчені помилки з’являються у тих, хто вивчає англійську самостійно і поруч немає нікого, хто може перевірити і виправити помилки. Коли людина в усвідомленому віці починає вивчати англійську мову самостійно, може вийти так, що він неправильно завчає вимова слів або самостійно складену граматичну конструкцію. Моя знайома, ніколи не вивчала англійську, почала самостійно над ним працювати за підручником. Коли ми одного разу зустрілися, вона сказала кілька речень англійською, щоб похвалитися своїми результатами. В силу того, що ніхто не пояснював їй правила читання англійської мови, вона читає і вимовляє звуки так, як вважала за потрібне: name — нейме, late — лате, fine мінфіні і так далі. І при цьому вона була переконана, що говорить правильно і добилася великих успіхів. Було дуже непросто пояснити, що це не так. Яких зусиль їй потім варто перевчитися, щоб позбавити мова від цих нейме і лате, ви просто собі не уявляєте!

Іноді завчені помилки можуть з’являтися навіть при наявності викладача, якщо викладач не помічає помилку і учень продовжує повторювати її, навіть не розуміючи, що допускає помилку.

Завчені помилки — це, насамперед, помилки у вимові, але буває так, що учень звикає говорити іноземною мовою, як рідною. І виходять пропозиції на кшталт: My clothes is in my suitcase, хоча в англійській одяг ( одяг ) — завжди множини.

Однак не варто думати, що завчені помилки можуть з’явитися на початковому рівні! Навіть на рівні advanced є ймовірність завчити що-небудь неправильно! Наприклад, “викинути” артикль або привід з ідіоми, неправильно використовувати фразовий дієслово або вживати слово не в тому значенні. Так і народжуються завчені помилки. Помилка, повторена кілька разів, стає нормою.

Приклади завчених помилок.

Одного разу, я викладала в дуже веселій групі з чотирьох чоловік, де у кожного учня була своя “фішка” — помилка, яку він постійно допускав. З часом все позбавилися від помилок, але я розповідаю це до того, що практично у кожного є завчені помилки.
Прикладів таких помилок можна навести безліч.

Учень завчив неправильне вимова слова hotel і завжди вимовляє його з наголосом на перший склад.
Дівчина у словосполученні a lot of постійно забувала про предлоге of. У неї виходить a lot books, a lot money.
Багато учні замість there are пишуть they are.

 

Типова помилка — запам’ятовувати неправильні форми множини: childrens, mans, womаns, mouses. Не розумію, як у мене піднялася рука написати ці слова, які я кожен день виправляю, не здумайте їх запам’ятовувати! smile Скамянілих Errors

На більш високих рівнях і навіть при підготовці до міжнародних іспитів зустрічаються завчені помилки. На розум відразу приходить on the picture, хоча на рівнях вище intermediate всі чудово знають, що потрібно говорити in the picture!

Як позбутися від завчених помилок?

Насамперед — не заучувати неправильно, якщо ви вивчаєте самостійно. Якщо ви сумніваєтеся в правильності чого-небудь, зверніться до підручником, словником або попросіть допомоги у більш досвідченого людини, а краще у викладача.

Якщо ви припускаєте одну і ту ж помилку при говорінні, намагайтеся записувати те, що ви тільки що сказали. Коли ви уявляєте сказане на письмі, ви концентруєтеся і краще запам’ятовуєте правильний варіант.

Виправляйте самі себе і просіть, щоб інші вас виправляли. Не продовжуйте говорити, а зупиняйтеся і виправляйтесь. Не допускайте, щоб ваші застарілі помилки переходили з вами від рівня до рівня. Немає нічого гірше, ніж чути безглузді завчені помилки від людей, які вже давно не початківці, але продовжують помилятися саме з тих пір. Так як на початковому етапі вивчення мови існує високий ризик завчити що-небудь неправильно, початківцям все ж краще звернутися до професійних викладачам.

Складність полягає ще і в тому, що навіть усвідомлюючи, що він вкотре допускає помилку, учень не може відразу перебудуватися і говорити по-іншому. Знайома ситуація: людина говорить щось, після гупає себе рукою по лобі, й з досадою говорить: “Ну ось! Знову!”.

У зв’язку з цим робота з помилками, які міцно засіли в нашу мову, займає чимало часу на занятті.

Перший крок до позбавлення від будь-яких помилок — ідентифікувати їх: зрозуміти, що неправильно і чому. Виправити помилку можна тільки тоді, коли ви розумієте, чому це є помилкою. Викладач повинен максимально зрозумілим чином пояснити, що саме ви говорите неправильно, чому це неправильно і як слід говорити.

Одного пояснення завжди недостатньо. Далі необхідний період наполегливого виправлення помилки. На цьому етапі багато залежить від викладача. Період постійних виправлень не повинен напружувати учня. На своєму досвіді я знаю, що навіть таке неприємне справу, як виправлення помилок, можна перетворити в розвагу. Якщо учень допускає “свою” помилку, я можу прикинутися, що у мене проблеми зі слухом, і прошу її повторити доти, поки не прозвучить правильний варіант. Іноді корисно “провокувати” учня на використання проблемного слова або фрази. Зазвичай учні розуміють, чого я добиваюся, і відразу виправляються. Наприклад, той самий учень, який неправильно говорив слово hotel протягом десяти років, за два тижні позбувся цієї помилки і дуже цим задоволений.

Так, позбутися завченою помилки може бути непросто. Так, часто це займає час. Але якщо сфокусуватися і постійно пам’ятати про правильному варіанті, то проблема усувається в найкоротші терміни.

А у вас є “завчені” помилки, які ви постійно допускаєте і не можете від них позбутися? Чи може, у вас була така проблема, і ви з нею успішно впоралися? Поділіться коментарями, будемо раді дізнатися про ваш досвід і дати поради!

Успіхів вам у вивченні англійської мови!

Сподобалася стаття? Поділитися з друзями: