Як читати на іспиті або що таке skimming і scanning

kak chitat na ehkzamene ili chto takoe skimming i scanning25 Як читати на іспиті або що таке skimming і scanning

Коли учні приходять до нас готуватися до міжнародних іспитів, я відразу впізнаю в них, яку стратегію вони використовують, працюючи з текстами. Найчастіше стратегія полягає в наступному: “Просто читаю, потім відповідаю на питання”. Деякі підходять більш ґрунтовно: “Спочатку дивлюся на питання, потім читаю текст”.

Але небагато з такими стратегіями можуть похвалитися відмінними результатами по Reading. Не вистачає часу, тексти здаються величезними, заплутаними і складними, а питання – незрозумілими. Але вся справа в тому, що більшість кандидатів не досягає потрібного результату, тому що вони не вміють працювати з екзаменаційними текстами і правильно розподіляти свою увагу.

Іспит спрямований на тестування певних навичок, адже не даремно існує безліч підручників, які формують ті чи інші вміння. Якби було все так просто: прийшов-прочитав –відповів, то, напевно, усе б здавали іспити на вищий бал.

Отже, перед вами цей величезний і незрозумілий текст з питаннями.

Давайте подумаємо: скільки відсотків з тексту вам реально потрібно для відповідей на питання? Чи потрібно вам знання і розуміння всіх деталей тексту? Потрібно вчитуватися в нюанси тексту? Адже може трапитися так, що ви витратите половину відведеного вам часу на розуміння всіх деталей запропонованого уривку, а в питаннях у вас просто про них не запитають! Чи ви знову і знову будете перечитувати цей текст, в пошуках правильної відповіді, в той час як ваш час буде поступово зменшуватись.

Так може спочатку дивитися на питання? А запам’ятайте ви їх? Зрозумієте ви про що мова? Скажуть вони вам щось про текст, який ви ще не читали? Швидше за все, витративши час на розбір питань в самому початку і прочитавши текст після, ви будете перечитувати питання повторно, тепер вже краще розуміючи, до чого вони відносяться. А, це, знову ж таки, витрата цінного іспитового часу.

Так як же бути, що ж первинно: текст чи завдання?

Починаючи роботу з текстом на іспиті, забудьте, як ви читаєте художні книги, а згадайте, як ви читаєте газети. Припустимо, вам на очі потрапила газета або журнал. Перш ніж приступити до уважного читання першій-ліпшій статті, ви спочатку переглядаєте всі заголовки, чи не так? Спочатку ви знайомитеся з вмістом всієї газети. І ви знаєте, що інформацію про політику потрібно шукати на перших сторінках, новини шоу-бізнесу в середині, а про спорт можна дізнатися десь в кінці. Тепер ви знаєте, де шукати якусь інформацію, так ви отримали загальне уявлення про зміст, до того ж, завдяки заголовків, ви деленным словами, ви можете більш-менш уявити собі, про що йде мова в тій чи іншій статті.

Таке читання називається skimming: ви переглядаєте інформацію з метою зрозуміти загальний зміст, вловити структуру і отримати можливість орієнтуватися в інформації.

Тепер уявімо, що перед нами не газета, а текст, але процес роботи від цього не змінюється. Ваше завдання – переглянути (не читати!) кожен абзац, кожну частину і зрозуміти його загальний зміст: про що тут йдеться? Можливо, вашу увагу привернуть які-небудь ключові слова, імена, дати. Після етапу skimming, ви повинні добре розуміти структуру тексту і знати, де шукати якусь інформацію. Це просмотровое читання має зайняти не більше трьох-чотирьох хвилин.

Повернемося до газети: тепер ви знаєте, де знаходиться якась інформація. Уявімо, що вас цікавить діяльність якого-небудь політика. Ви вже знаєте, що стаття про політику опублікована на перших сторінках. Не витрачаючи час на інші сторінки, ви спрямовуєте свою увагу тільки на ту частину, яка може містити інформацію, що цікавить вас. Що ж ви будете робити після? Чи Будете ви уважно читати всю статтю або станете шукати прізвище цікавить вас людини? Якщо ви не знайдете згадки його імені в статті, то навряд чи ви будете читати її всю.

Вам зовсім не потрібно читати всю статтю, щоб зрозуміти, чи варто вникати в її деталі. Вам потрібно просто знайти потрібне вам слово або назву. Якщо ви його знайдете, то будете вивчати матеріал більш докладно. Якщо ваш skimming був ефективним, то на цьому етапі ви знаєте, де потрібно шукати і знаєте, що саме ви шукаєте, і часу на пошук потрібної інформації йде набагато менше. До того ж, пошук стає більш ефективним.

Цей тип читання називається scanning – читання з метою знаходження певної інформації у тексті.

Маючи уявлення про структуру і приблизний зміст кожної частини тексту, ви уважно читаєте питання, підкреслюючи ключові слова. Це дуже важливий етап роботи, так як вам належить шукати дані слова в тексті. До ключових слів обов’язково належать імена, дати, назви, це можуть бути дієслова, описові характеристики.

Після того, як ви виділили ключові слова, ви прямуєте в ту частину, де представлена дана інформація. Після ознайомлення зі структурою тексту ви вже не будете хаотично перечитувати весь текст, а зверніться до його конкретної частини. Далі ви проглядываете текст, рядок за рядком, в пошуку потрібного вам ключового слова або слів. З приводу ключових слів важливо відзначити, що найчастіше їх кілька, і необхідно зрозуміти, яка з них найголовніше, яке саме потрібно шукати в першу чергу. Знайшовши потрібне вам слово, ви повинні уважно вчитатися в інформацію, що оточує його.

Пам’ятайте, що не завжди слова представлені так само, як і в питаннях, часто вони замінені синонімами або викладені таким чином, що вам належить проаналізувати інформацію і прийти до певних висновків. Наприклад, якщо в питанні ключове слово a half, то цілком можливо, що в тексті ви знайдете 50%.

Якщо ви знайшли правильне слово, то ви обов’язково знайдете ще декілька синонімів, або паралелей з питанням. Якщо ви не можете знайти підходящої інформації для відповіді на запитання – продовжуйте перевіряти і аналізувати і неодмінно знайдете відповідь.

Переконайтеся, що ви можете підтвердити правильність вашої відповіді інформацією з тексту.

Повернемося до нашого питання: з чого ж починати: з тексту чи питань. Немає однозначної відповіді на це питання, так як існують різні типи питань. Щоб відповісти на одні, досить переглянути текст і зрозуміти загальний сенс ( skimming ), а інші вимагають розуміння деталей тексту, тому потрібно задіяти ( scanning ).

Наприклад, завдання Headings, яке зазвичай зустрічається у другій частині IELTS Reading, можна виконати після первинного skimming, але більшість питань в цій частині іспиту направлені все-таки на розуміння деталей тексту і вміння працювати з інформацією.

На перший погляд, така стратегія роботи може здатися незвичною, тому що насправді ми рідко думаємо про те, як ми читаємо і для чого ми читаємо. Але це перевірений спосіб, який довів свою ефективність, тому він знижує витрати часу на ознайомлення з текстом і економить вашу увагу, так як ви концентруєтеся тільки на те, що вам потрібно для правильної відповіді.

Спробуйте дані стратегії і поділіться своїми результатами! Успіхів вам у підготовці і на іспитах!

Сподобалася стаття? Поділитися з друзями: