Пам’ятайте, як ще в школі ви вперше зіткнулися з неправильними дієсловами? Пам’ятаєте, як канікули були безнадійно зіпсовані завданням «вивчити таблицю неправильних дієслів». Пам’ятаєте, як ви механічно зубрили нескінченні колонки з самого початку списку: begin – began – begun? …І з того часу відчуваєте страшну неприязнь до неправильних дієслів.
Отже, перед вами знову лежить величезний список слів, написаних у три колонки. Вам належить їх вивчити, і, бажано, якомога швидше. Які ваші дії? Ви берете список і знову вчіть з самого початку, наступаючи на ті ж граблі.
Слова не запам’ятовуються і плутаються, ви нервуєте, і кидаєте це справа.
Однак в англійській мові без неправильних дієслів – нікуди. Час Past Simple, група часів Perfect і багато конструкції вимагають другу або третю форму дієслова. Тому вчити дієслова доведеться, але як саме вчити – читайте далі.
Для ефективного вивчення одноманітного ряду форм запам’ятовування слів в алфавітному порядку – не найкращий метод, і в цьому більшість з вас вже переконалися. Щоб зробити вивчення не тільки результативним, але і приємним, слід шукати інші шляхи і закономірності. Неправильні дієслова, як і будь-який інший лексичний матеріал, необхідно групувати і структурувати. У цій статті ви знайдете кілька ідей для запам’ятовування неправильних дієслів, хоча, безсумнівно, їх може бути набагато більше, і ви можете створити свій власний метод, зручний для вас особисто.
Порада №1. Однакові форми
Всі неправильні дієслова англійської мови ми можемо умовно розділити на три основні групи.
До першої групи віднесемо дієслова, у яких всі три форми однакові. Ця група сама нечисленна і ці дієслова запам’ятовувати простіше всього. Приклади дієслів першої групи:
cost | cost | cost | коштувати |
cut | cut | cut | різати, стригти |
hit | hit | hit | ударяти |
put | put | put | класти |
shut | shut | shut | закривати |
Найбільше неправильних дієслів потрапляють у другу групу, де представлені дієслова, у яких збігаються дві форми. Як правило, це друга і третя форма. Але зустрічаються і ті, у яких збігається перша і третя (come – came – come). Вам необхідно запам’ятати тільки дві форми, що значно полегшує ваше завдання. Приклади:
feel | felt | felt | відчувати |
meet | met | met | зустрічати, знайомитися |
read | read | read |
читати * друга і третя форма читаються /red/ |
win | won | won |
перемагати, вигравати ** друга і третя форма читається /w?n/ |
run | ran | run | бігати |
Третя група найбільш важка для запам’ятовування, тому що в неї ми віднесемо дієслова, у яких всі три форми різні. Наприклад:
be | was/were | been |
бути * друга форма має два варіанти: was для однини, were для множинного. |
know | knew | known | знати |
eat | ate | eaten | їсти |
drink | drank | drunk | пити |
take | took | taken | брати, взяти |
Розділіть дієслова з вашого списку на ці три групи. Почніть вивчати з першою. Коли запам’ятайте їх, можете переходити до другої і після запам’ятовування дієслів другої групи, третя не складе для вас праці.
Порада №2. Принцип освіти
Якщо уважно придивитися до неправильних дієслів англійської мови, багато з них утворюють другу і третю форму за певними принципами. Я виділю деякі з них:
1. Зміна гласною за принципом: [?] – [?] – [?]
drink | drank | drunk | пити |
begin | began | begun | починати |
ring | rang | rung | дзвонити |
sing | sang | sung | співати |
swim | swam | swum | плавати |
2. Зміна гласною у другій і третій формі:
meet | met | met | зустрічати |
get | got | got | отримувати |
hide | hid | hid | ховати(ся) |
dig | dug | dug | копати |
sit | sat | sat | сидіти |
3. Друга і третя форма має закінчення –ought або –aught, яке вимовляється /??t /:
buy | bought | bought | купувати |
bring | brought | brought | приносити |
catch | caught | caught | ловити |
teach | taught | taught | вчити |
4. Зміна (оглушення) приголосної:
build | built | built | будувати |
spend | spent | spent | проводити час, витрачати гроші |
lend | lent | lent | давати в борг |
bend | bent | bent | згинатися, гнутися |
5. Друга форма має закінчення-ew, а третя –wn:
blow | blew | blown | дути |
fly | flew | flown | літати |
draw | drew | drawn | малювати |
grow | росло | grown | рости |
6. У другій формі присутня O або OO, а третя форма має закінчення-en:
take | took | taken | брати, взяти |
break | broke | broken | розбивати |
shake | shook | shaken | трясти |
speak | spoke | spoken | розмовляти |
Якщо при вивченні нового неправильного дієслова ви будете звертати увагу на принцип, за яким утворюються його форми, то вам буде набагато легше його запам’ятати.
Порада №3. Рими
Цей метод відмінно підійде і для дорослих, і для дітей. Так як багато дієслова утворюються за одним і тим же принципам, вони відмінно римуються. Віршики, як відомо, запам’ятовуються набагато швидше, ніж список. Складаючи короткі віршики з чотирьох дієслів, ви самі запам’ятайте їх автоматично і допоможете вашим дітям вивчити їх. Я наведу кілька прикладів:
begin | began | begun |
do | did | done |
make | made | made |
pay | paid | paid |
buy | bought | bought |
bring | brought | brought |
break | broke | broken |
speak | spoke | spoken |
Я на своєму досвіді знаю, що цей спосіб один з найдієвіших. Варто спробувати!
Порада № 4. Категорії
Багатьом людям легше сприймати великий обсяг лексики, якщо вона згрупована по значеннєвих категорій. Неправильні дієслова можна також розподілити за тематичними категоріями. Наприклад:
1. Movements (руху):
go | went | gone | іти, ходити |
ride | rode | ridden | їздити верхи |
drive | drove | driven | водити машину |
2. Mental activities (розумова діяльність):
know | knew | known | знати |
forget | forgot | forgotten | забувати |
think | thought | thought | думати |
3. Verbs connected to verbal activity (дієслова, пов’язані з мовою):
say | said | said | сказати |
speak | spoke | spoken | розмовляти |
swear | swore | sworn | клястися |
4. Verbs related to money (дієслова, що відносяться до теми грошей):
sell | sold | sold | продавати |
pay | paid | paid | платити |
buy | bought | bought | купувати |
5. Education (Освіта):
teach | taught | taught | навчати |
learn | learnt | learnt | вивчати |
mistake | невірно розумів | mistaken | помилятися |
Категорій може бути скільки завгодно і ви можете розподілити дієслова у відповідності з вашими власними асоціаціями. Цей метод підходить для тих студентів, які вже володіють певним запасом неправильних дієслів і продовжують розширювати свій словниковий запас. Створіть свою класифікацію, запишіть дієслова, які вам знайомі, і коли вам зустрічається новий неправильний дієслово, відносите його в одну з категорій.
Порада №5. Настрій
Підходьте до вивчення творчо і з посмішкою. З позитивним ставленням ви досягнете успіху не тільки у вивченні неправильних дієслів